20 augustus 2008

De voorbereiding, Woensdag 20 augustus 2008

Het project
In samenwerking met Hivos en KPN is het ‘Star project’ in Oost-Afrika gestart. Het doel is een aantal Micro Finance Organisaties te helpen om efficiënter te werken. Door deze geldverstrekkers te professionaliseren kunnen ze effectiever hun doelgroep ‘de leners’ bedienen. Leners zijn voornamelijk vrouwen uit Oost-Afrika die dankzij een lening een eigen bedrijfje kunnen starten. Op die manier krijgen ze de mogelijkheid om hun levensomstandigheden te verbeteren en hun kinderen en dorp verder te ontwikkelen.
Er bestaat al een Open Source systeem genaamd Mifos, (
www.mifos.org) maar deze is nog niet optimaal geschikt voor de kleinere Micro Finance Organisaties. Logica gaat een aantal lokale Afrikaanse ICT ondernemingen helpen om de Mifos software geschikt te maken voor kleine Micro Finance Organisaties. Ook ondersteunt Logica deze ICT ondernemingen bij het hele ontwikkel- en implementatietraject. Uiteindelijk is het de bedoeling dat na de implementatie de ICT ondernemingen voldoende ervaring hebben om zelfstandig Micro Finance Organisaties te helpen om efficiënter te werken met deze software.

In the beginning ….
‘ Ga ja echt naar Kenia voor het project Bloom? Gaaf zeg! Wanneer ga je? Met wie ga je? Wat ga je daar doen? Hoelang blijf je? Oh wacht, hoe kom je eigenlijk aan zo’n leuke opdracht? Ik wil ook naar Kenia’ Ja dat waren de vragen die een collega aan mij stelde toen in aan haar vertelde dat ik voor het project Bloom naar Kenia ga.
Ja, ik ga echt naar Kenia voor het project Bloom. En het is inderdaad heel erg gaaf. Ik wilde altijd al iets voor het project Bloom betekenen. Mensen helpen met de klein beetje kennis die ik heb, zit nu eenmaal in mijn aard.


Mijn ouders komen oorspronkelijk uit Ghana, dus heb ik affiniteit met Afrika. Ik wilde altijd al iets voor Afrika betekenen. Dit is voor mij een goede kans en gelegenheid om dat te doen.

‘Hoe kom ik eigenlijk aan het project ‘ Star’ ?’ Ik zal het je vertellen.
Op de site van Bloom zag ik dat ze opzoek waren naar diversie expertises die een bijdrage willen leveren aan het project STAR.
De focus lag deze keer dus niet in India, maar in Afrika, te beginnen met Oost Afrika. Zonder te twijfelen belde ik Bart de Rijk (project coördinator vanuit Logica) op. Ik gaf aan dat ik heel graag een bijdrage wilde leveren aan het project. We hebben een kleine halve uur aan de telefoon gehangen en ik was nog enthousiaster dan ooit. Na onze eerste ontmoeting met alle leden van het project STAR in Amstelveen, werd besloten dat een test analist samen met Bart de Rijk naar Kenia zal reizen om het project en het testtraject te begeleiden en te ondersteunen.
Ik werd door Bart opgebeld of ik mee zou kunnen gaan om het testtraject te begeleiden. Zonder na te denken riep ik ‘ JA natuurlik, heel graag’! Daarna leek alles heel snel te gaan.

Bezorgde familieleden
Op 28 juli 2008 las ik het volgende op nu.nl: ‘AMERSFOORT - Vijf Nederlandse vrouwen in de leeftijd van 17 tot 25 jaar zijn tijdens een werkvakantie in Kenia afgelopen donderdag verkracht door een groep van zo'n tien Keniaanse mannen.’

En ja hoor, mijn telefoon ging en het was mijn moeder (zij woont in Amerika) met de vraag ‘ weet je zeker dat je naar Kenia wil gaan? Heb je gelezen wat er met die Nederlandse vrouwen zijn gebeurd? Misschien moet je bodyguards hebben….. Ik begreep dat mijn moeder bezorgd was. Ik had haar beloofd dat ik in een beveiligde omgeving zal blijven, ’s avond in mijn hotel zal blijven en niet op straat zal gaan zonder begeleiding.
De verkiezingsrellen van het begin van het jaar is een discussiepunt wat nog niet volledig afgesloten is, om die reden is mijn familie een beetje bezorgd. De rellen zijn wel over, maar het is redelijk onveilig in Kenia, voornamelijk in Nairobi, waar we zullen verblijven.
We hebben wel voorzorgsmaatregelen genomen.

Preparation …..
Na een aantal meetings, email uitwisseling met de projectleden in Kenia en alle andere betrokkene partijen en voorbereidingen is het bijna zo ver om ‘ the big trip’ te maken.
De voorbereidingen bestaan uit:
- het lezen van de FO die de projectleden uit Kenia hebben opgestuurd
- het opstellen, vertalen en verzamelen van templates die relevant zijn voor het project
- het verzamelen van testmanagement boeken
- bezoeken van websites
- langs de GGD voor een vaccinatie. …… L Dit is minder leuk!
- Kado’s kopen

De angstaanjagende vaccinatieprik
Op 12 augustus 2008 heb ik drie vaccinatieprikken gehaald. Dat was voor mij niet echt fijn. Ik ben niet echt dol op prikken. Maar goed, ik ben er gelukkig doorheen gekomen. Ik ben bijna flauwgevallen, maar ik heb het overleefd.

Culture awareness training
Maandag 18 augustus hebben we de training ‘ Culture awareness gevolgd in Amsterdam. Deze training werd verzorgd door KIT (Koninklijke Instituut voor de Tropen). De training bestond uit twee delen. Het eerste gedeelte werd verzorgd door een trainer van KIT en was een heel algemeen deel over Kenia.
Het tweede gedeelte was inhoudelijk wat zwaardere en spannender. De training werd verzorgd door een Journalist uit Kenia.
Na de training had ik een beter gevoel over ‘ the big trip’ en de veiligheid in Kenia.

De laatste puntjes op de i
20 augustus 2008 heb Bart en ik in Rijswijk afgesproken om de laatste puntjes op de i te zetten.
We hebben onze planning voor de komende twee weken samen doorgenomen en naar onze partners (Adept Systems en e-fulusi) in Kenia gemaild.
We hebben ook naar ons ticket gekeken en het was ons opgevallen dat we in het vliegtuig niet naast elkaar zitten. Dit heeft Bart snel gefikst door naar KLM te bellen.

The last thoughts…

Ik vind het zo spannend en leuk dat we iets kunnen betekenen voor de mensen in Afrika.

‘Sharing the problem is half the solution, sharing the power of knowledge… ‘

Geen opmerkingen: