27 augustus 2008

Onvergetelijke dag - 27 augustus



<
Letterlijk een blik in de keuken van Micro Finance, dat hebben we vandaag gezien. Benedicta heeft een groepsbijeenkomst in een kerk meegemaakt, daarover meer in een latere blog. Zelf heb ik de maandelijkse bijeenkomst van de Micro Finance groep "Happy Mothers" meegemaakt, een onuitwisbare indruk. De Happy Mothers, op het platteland in Kiambu, zijn 23 vrouwen van 20 tot 50 jaar die met een lening hun bedrijf hebben gestart.

We waren met z'n allen te gast bij een vrouw die een bonenmaaltijd kookt en verkoopt. Met de lening van EUR 100 wil ze een klein restaurantje/cafe starten waar ze dit beter kan verkopen. In haar huis/slaapkamer zaten we rijen dik om de hele micro finance procedure door te lopen, bijna 2 uur. Een gebed, aflossingsgeld innen, een korte training over hoe verstandig met leningen om te gaan, nieuwe leningen uitgeven. Kijk maar naar de foto's van het straatje van de gastvrouw, haar kookkamer en van de bijeenkomst. In de volgende blogs zal ik nog meer vertellen over deze bijeenkomst.




Daarvoor hadden we om de hoek de kinderen ontmoet. Ze waren natuurlijk erg nieuwsgierig, giechelig, zeker toen ik foto's ging maken en ze liet zien op 't schermpje. Héé, dat ben ik, dat ben jij! Ik was erg ontroerd. De Bloom ballonnen waren een groot succes, tijdens de hele meeting hoorden we buiten het geluid van leeglopende ballonnen.



Ook de Happy Mothers kon ik blij maken, nadat ik eerst mijn grote respect had uitgesproken over hoe ze door keihard werken het lot van hun gezin in handen nemen en verbeteren. Ikea tassen en scharen, Logica pennen en stroopwafels waren praktische cadeaus. Gelukkig konden velen Engels praten en heb ik goed afscheid van ze kunnen nemen.




Veel heb ik ook geleerd over het proces van micro finance, dat we nu verder gaan automatiseren. Genoeg verschillende producten en formulieren om dit tot een flinke uitdaging te maken. Bovendien hebben we de vrouwen gevraagd wat ze er van dachten om in de toekomst per SMS te gaan betalen. Nou, dat vonden ze een prima idee; de meeste hebben een mobieltje en het M-Pesa SMS betaal systeem is hen niet onbekend. Het zou een hele hoop kostbare werktijd schelen en hun reis van 5 km. lopen naar de bijeenkomst veiliger maken. Werk aan de winkel dus!

Geen opmerkingen: