26 februari 2009

Donderdag

Vandaag heb ik een vrije ochtend, althans zo voelt het. Ik ga op bezoek bij de klant KEEF die in een dorp buiten Nairobi een kantoor heeft. Om feeling te krijgen met het werkveld mag ik samen met Maina, een van de tester, een bezoekje brengen aan een groepsbijeenkomst van vrouwen, aan wie onder voorwaarden van de Micro Finance Organisation, leningen zijn verstrekt. Op de groepsbijeenkomsten zal de loan officer het geld innen en eventueel nieuwe leningen verstrekken. Wat nu nog op papier wordt bijgehouden door de loan officer wordt in de toekomst ondersteund met een applicatie, oorspronkelijk ontwikkeld door Mike, die ik samen met Joseph aan het afbouwen ben. Nadat we voor mijn gevoel ergens in de middle of no where zijn aanbeland, woon ik de bijeenkomst bij. Zowel voor de vrouwen als voor mij een hele happening. Na 30 minuten ga ik naar buiten om een wandeling te maken. Aan het eind van de weg bevindt zich een school met o.a. een kleuterklas. Ik maak een praatje met een van de leerkrachten en vraag haar of ik wat mag uitdelen van het grut dat ik voor deze dag heb meegenomen. Het is namelijk ook advertising day. Ze vindt het prima en ik wandel heen en weer naar de taxi om mijn spullen te pakken. Wanneer we in de klas staan, komen de andere vier leerkrachten die ook in de onderbouw lesgeven, er gezellig bij staan. Ze vertellen me dat ook zij deel uitmaken van een groep die morgen een bijeenkomst heeft met de loan officer. Ik ga naast de kleintjes zitten en vraag de taxi driver om wat foto's te maken. Ik moet zeggen dat ik er wat gemengde gevoelens bij heb. Zoals later blijkt, vraagt iedereen aan me of ik geld kan doneren. Geduldig leg ik uit dat ik dat niet doe maar dat ik met heel veel plezier deze drie weken geprobeerd heb om een bijdrage te leveren. Wat mij betreft kom ik in de toekomst weer terug. Ik ben van harte welkom zo wordt me van alle kanten verzekerd.
Groetjes van Rene.

Geen opmerkingen: