1 november 2008

Aankomst in Dar-es-Salaam...

Op het vliegveld in Dar gaat de paspoort controle voorspoedig en druppelen de eerste koffers na een kwartiertje langzaam binnen. Na een aantal jachtgeweerkoffers?!? komt mijn koffertje bepakt met kleren, pennen, ballonen e.d. zonder kleerscheuren door de plastic flappen te voorschijn. Dat valt niet tegen, nu op zoek naar een taxi. Breedlachend staat er een jong klein mannetje (ik schat 1.60m) met een papiertje Mr. VAN OSS rustig te wachten. Ik schud hem de hand en zeg: habari. Hij antwoord: I am fine, how are you? Het is plezierig dat de meeste Tanzanianen redelijk tot goed Engels spreken (tweede taal na Swahili). Zo nu eerst even pinnen, want Charles (de taxi chauffeur) accepteert alleen contant geldt. Genoeg ATM's te vinden op het vliegveld, maar geen van alle die op dit tijdstip (het is inmiddels 23.15 lokale tijd) nog geldt uitspuigd.

Goed, wij toch op weg naar het hotel (desnoods mag ik morgen betalen). Een enigszins gedateerde maar desalniettemin veilig aanvoelende toyota carina baant zich een weg over, langs, tussen alle kuilen en hobbels in de weg. Onderweg proberen we nog een werkende ATM te vinden, maar te vergeefs. Grote groene neonletters geven de naam van mijn hotel (Markham Hotel) flitsend aan, we zijn er bijna. Charles krabbelt zijn mobiele nummer op een briefje en we zeggen elkaar gedag (Kwaheri).

Het inchecken gaat voorspoedig en voor ik het weet sta ik met mijn koffer in een ruime kamer. Niks luxueus maar wel alles schoon. En gelukkig na wat knoppen ingedrukt te hebben begint de airco te draaien (dat is wel lekker met nog steeds een temperatuur van boven de 25 graden). Zo nu, eindelijk tijd om te internetten. Om te kunnen bloggen heb je natuurlijk wel een internet verbinding met enige bandbreedte nodig. En dat is nou net het probleem hier in Tanzania. De internet connectie is zo traag dat de startpagina van google al meer dan een minuut duurt om te laden (als die al uberhaupt geladen wordt).

Na verschillende pogingen te hebben ondernomen via kabel en wireless begint het tot me door te dringen dat het me vanavond/nacht niet meer gaat lukken. Even snel tandenpoetsen en onder de lakens...

Geen opmerkingen: