8 november 2008

Bongoyo...

Bongoyo island, het is geen Zanzibar maar klinkt toch goed. Perfect om nog even mee te pikken. Thema van vandaag: relaxen. Lekker uitslapen, ontbijtje, spullen pakken en hup in de taxi naar Slipway, het vertrekpunt voor de boot naar het marine park/reserve Bongoyo. Met een man of twaalf duiken we in een sloepje van een meter of tien. Oei, als we hiermee het eiland maar halen. Oef, wat blijkt, er ligt een grotere boot 150 meter verder op ons te wachten. Na een kleine drie kwartier varen komen we aan op een idyllisch parelwit strand.


Mijn dag is nu al geslaagd. Genieten zeg. Meteen de snorkelset uit de tas gerukt, want onderwater zal het zeker zo mooi zijn. Na een flink eindje uit de kant te zijn geraakt, heb ik pas drie karige visjes gezien. Mmm, nog even verder en dan weer terug. Maar wow wat doemt daar op achter de wiervelden. Ja hoor, echt levend bont gekleurd koraal. Wat een vormen, een kijkje van dichterbij levert al snel een flinke verzameling verschillende vissen op. Wauw echt de moeite waard. Zee-egels, zeesterren, zeekomkommers, vissen in alle kleuren van de regenboog, wat wil je nog meer.

Terug bij mijn handdoekje is het tijd om de slippers aan de trekken en het eiland te verkennen. Na 50 meter op weg te zijn. Spot ik een grote groep murenen die vrolijk door elkaar heen krioelen. Eenmaal op het pad loop je direct de dichte bush in. Maar eens kijken waar we uitkomen. Een kwartiertje later direct uit de bush bush zo de lagune in. Het kleine bordje geeft aan dat dit Shark lagoon moet zijn. Indrukwekkend zelfs zonder de haaien. Later hoor ik dat kleine exemplaren alleen rond volle maan bij hoog water kwallen komen oppeuzelen.


Tijdens de wandeling loop ik toevalligerwijs een Engelsman Peter tegen het lijf die voor Vodafoon Mobielbankieren aan het opzetten is hier in Tanzania (idem aan M-Pesa initiatief in Kenia). Ze hebben net een meerderheids aandeel in het lokale Vodacom genomen. Interessant, even vissen, of we misschien aan kunnen haken. Hij geeft aan dat ze de IT altijd uitbesteden... nog mooier.

Eenmaal terug op het strand staat al snel de bestelde lunch op tafel. Verse krab, die we net nog tegenspartelend in het kokend water zagen zakken. En verse vis van de grill met chips. Dat is smullen zeg. 's middags lekker uitgebuikt op het strand en nog een prachtig snorkelrondje gemaakt. Enkele uren later stap ik met en voldaan gevoel aan wal. Heerlijk dat ik dit nog mocht meemaken...

Omkleden en spullen pakken in het hotel en met de taxi richting vliegveld. Het avontuur loopt ten einde. Tanzania, ik heb genoten van je vriendelijke vrolijke mensen op straat en op kantoor. Van je werklust, openhartigheid en leergierigheid. Hopelijk draagt mijn steentje bij aan het opbouwen van je machtig mooie land. Al het beste, Asante, Stefan

Geen opmerkingen: