6 november 2008

Hier doen we het dus voor....

Bewondering. Diepe bewondering voor de vrouwen die via een kleine lening een beter bestaan voor hunzelf en hun familie proberen te verkrijgen.

Vanmorgen samen met een LO van KEEF en Khadija naar een maandelijkse bijeenkomst geweest van de Targat groep. We zaten in een kerk in het plaatsje Bananam (inderdaad, genoemd naar de vele bananenbomen die er staan). Sommige bedrijven die we op hebben kunnen vangen: kapper, restaurant, groothandel. Erg indrukwekkend.

30 IKEA tassen met cadeautjes erin uitgedeeld. Werd erg hartelijk ontvangen. Door de nationale feestdag waren er niet zo veel kinderen deze keer (welgeteld 1, zie foto's), dus ik had uiteindelijk veel te veel balonnen bij me. Wat extra gegeven aan de moeder van het kind, en verder is Liban het komende half jaar voorzien van balonnen. In elke tas zat trouwens ook minstens 1 ballon, dus die komen wel goed terecht.

Na wederzijdse bedanken (ik omdat ik de sessie bij heb mogen wonen [gedeeltelijk in het Swahili gedaan(!)] en de dames vanwege de tassen met inhoud) weer vertrokken. Aangezien er toch niemand op kantoor was, zijn Khadija en ik gaan lunchen in het nationale museum, waarna ze me naar het hotel teruggebracht heeft. Dus een korte dag in voorbereiding op de laatste dag waar de puntjes op de spreekwoordelijke i gezet moeten worden.

Hieronder wat foto's genomen tijdens de meeting:







2 opmerkingen:

Bart de Rijk zei

Ja, Mark, hier doen we het voor!

Waarbij ik 't me wel afvraag of het bij alle Micro Finance bijeenkomsten er zo aan toe gaat als die bij KEEF, want net als op mijn eerdere foto's zijn ook bij jou de dames zeer serieus en tonen ze weinig vreugdevol. Misschien komt dat door de boete die ze kunnen krijgen als ze de orde verstoren in een bijeenkomst, maar het lijkt wel een tandartswachtkamer. Dat terwijl de Kenianen normaliter juist wel opgewekt zijn. Ligt het aan de spanning van het geld, aan het strikte optreden van de Loan Officer, aan jouw eigen aanwezigheid, aan het feit dat 1,5 u lang geld wordt geteld en dat ook niet al te spannend is, achterliggende zorgen... of zit ik me hier onnodig veel zorgen over te maken? In ieder geval dank voor dit verslag! (en ja jammer dat de middag in 't water viel, maar 't is nou eenmaal niet anders...)

Unknown zei

Voor de meeting waren ze ook al niet te opgewekt. En de LO mocht dit keer 100KS boete betalen, omdat hij te laat binnenkwam. Verder werd er best wel gelachen af en toe. Maar de LO was ook best wel streng, en het helpt ook niet dat de LO's steeds wisselen. In ieder geval het kind was blij met de ballon..... :-)