3 november 2008

First working day in Dar...

4.45 wreed wakker worden door "gezang", weer eens wat anders dan een wekker. Alleen erg vervelend dat je hem niet kunt instellen. Aha, nu snap ik meteen wat die vreemde sticker op het plafond van mijn hotelkamer inhoud...

Wikipedia: "De qibla is de gebedsrichting (Ka'aba in Mekka) binnen de islam"

Nadat de "echte" wekker me een paar uur later opnieuw wekt. Lekker onder de douche, ontbijten, pak aan (dat gaat nog warm worden vandaag, maar alles voor de "business look"). Rond 8.00 wordt ik opgepikt door de vaste chauffeur van E-Fulusi. Dit keer een grote vent in een nog grotere auto. Eenmaal op het kantoor wordt ik verwelkomt door Michael (hoofd ontwikkeling) en de algemeen directeur David (een echte Engelsman, die me met zijn gelaatstrekken aan Phil Taylor (darter) doet denken). Michael en ik pikken de boardroom in met alles erop en eraan, vooral de airco is zeer plezierig. Rond 10.30 sluit Khadija (Projectleider/Functional requirements voor STAR, als partner van Adept Systems, Kenia) aan. Echt een wervelwind van woorden met een krachtige expressie van een vrijgevochte vrouw.

Samen met Khadija, David en Michael bespreken we de status van de bouw. En komen snel op het grootste probleem: een tekort aan resources. David geeft aan dat ze de laatste twee maanden druk aan het werven zijn, maar helaas is er nog weinig aanwas. Kortom alleen Michael en Elias (3 weken werkzaam en beginnend programmeur) moeten de ontwikkel klus zien te klaren.

Tijdens de rest van de dag (en die ging snel voorbij) hebben Khadija, Michael, Elias en ik de problemen in de Mifos Light applicatie grondig doorgenomen. Daarnaast zijn we uitgebreid ingegaan op de implementatie van het import/export deel voor timebox 2. Aan het eind van de middag spreken we af dat Michael en Elias de rest van de week alleen nog maar programmeren, zodat zij donderdag een eerste (compleet werkende) release kunnen opleveren van het eerste deel van timebox 1. En liefst vrijdag/uiterlijk maandag de complete release.

Rond 18.15 brengt David Khadija en mij naar ons hotel. De avondspits in Dar is ernorm heftig, maar gelukkig weet David een binnendoor route. Het heeft meer weg van een hobbelbaan met tientallen kraampjes vol van bedrijvigheid aan beide kanten van de "weg". Geen wonder dat hier niemand rijdt, want je hebt een goede 4x4 nodig om hier zonder kleerscheuren doorheen te komen. Het is wonderbaarlijk te zien hoe de "locals" rustig plaatsmaken voor onze dappere bestuurder.

Onder het genot van Libanees eten bespreken Khadija en ik de dag. Met wederom een windhoos van woorden met vele wilde ideeën en uitgesproken meningen. Favoriete onderwerpen: verkiezingen VS (we lezen net dat Nederland met 70% voor Obama bovenaan staat in het landenklassement), politieke situatie Kenia (de verwachting is dat het binnen 4 weken weer compleet "hommelus" wordt) en de verschillen tussen Tanzania en Kenia...

Kwaheri...

Geen opmerkingen: