2 november 2008

Meeting in Kilimanjaro...

Het is inmiddels zondag 11.00 en ik heb nog steeds de berichten niet kunnen posten. Gelukkig heb ik wel een werkende pinautomaat kunnen vinden op het hotel terrein (Mayfair Plaza) omgeven met hekken en echte beveiliging (wachthuisje met bewakers). Nu Charles' gekrabbel ontcijferen, zodat ik hem kan bellen om mijn schulden af te betalen. De lokale supermarkt is gelukkig open, zodat ik de nodige flessen water en wat snacks kan inslaan.

Nog maar een keer proberen of we verbinding kunnen krijgen met het world wide web. En ja hoor, het wonder is geschiet; er is bandbreedte... (gelukkig maar, anders zouden jullie niets meekrijgen uit Dar)

Rond 14.00 pikt Michael (technisch projectleider bij E-fulusi) me op, zodat we alvast wat technische zaken kunnen bespreken. Op mijn weg naar buiten hoor ik een hoop kabaal uit een hal op de eerste verdieping komen. Wat blijkt; er is een afstudeerfeest voor een scholieren (waarschijnlijk middelbaar onderwijs, gezien de leeftijd van de leerlingen met mooie hoedjes) aan de gang. Bij de ingang wordt iedereen van harte verwelkom geheten...

Na wat site-seeing door Dar (barretjes, kerken, restaurants, staatsgebouwen, national bank, strand) stoppen we bij een hotel (Kilimanjaro Hotel Kempinski) waar we even rustig kunnen "vergaderen". Al weer Kilimanjaro, alles heet hier Kilimanjaro; water, bier, bars en hotels etc. etc. Micheal en ik bespreken de stand van zaken en welke zorgen hij op het moment heeft. Dan vraag ik hem of hij even snel de huidige applicatie aan de praat kan krijgen op mijn meegebrachte laptop. Een kwartiertje (ff snel) kan al snel uitlopen naar anderhalf uur. Dat is ook net het moeilijke van techniek; je weet nooit precies wat je tegen gaat komen. En aangezien ontwikkelaars van nature positief ingesteld zijn, kunnen tijdschattingen snel uit de hand lopen ;-) En daarmee hebben we meteen een aandachtspunt te pakken. Terloops komen verschillende knelpunten in de functionele specificaties en gemaakte afspraken aan het licht. Kortom een nuttige zondagmiddag meeting in Kilimanjaro...

Op de terugweg naar mijn hotel lopen we toevallig de ex-chairmen (E-fulusi) tevens vader van Nadeem (Managing Director E-fulusi) tegen het lijf. Na een kort beleefdheidsgesprek vervolgen we onze terugweg en laat Michael nog wat interessante plekken zien. En praten we over hoe het er hier in Tanzania aan toegaat. Tijdens het bespreken van de politiek, komt per toeval de ex minister president ons tegemoet gereden. Geen beveiliging of niks, het werkt hier toch echt anders dan in Kenia. Ik ben benieuwd wat voor verhalen we morgen van een echte Keniaanse: Khadija (Projectleider van Adept Systems Kenia) te horen krijgen...

2 opmerkingen:

Unknown zei

Een echte Keniaanse? Khadija heeft toch echt Tanzaniaanse ouders..... :-)

Anoniem zei

Hoi Stefan,

Al druk zie ik. Vergeet niet ook af en toe te relaxen :)

Zie je in ieder geval 7 december.

Groet,

Michel